Hobby.org.pl Sport i aktywności,Warto wiedzieć Czym jest Kalistenika i na czym polega? Jak zacząć ćwiczyć Kalistenikę?

Czym jest Kalistenika i na czym polega? Jak zacząć ćwiczyć Kalistenikę?


Kalistenika

Kalistenika to pojęcie, z którym chyba każdy z nas miał styczność. Jednak z pewnością nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, czym kalistenika w rzeczywistości jest. Jeśli do tej pory mieliście mgliste pojęcie o tej dziedzinie sportu, to dziś rozwiejemy wszystkie wasze wątpliwości. Czym więc jest kalistenika? Na czym polega ten sport? Jak zacząć ćwiczyć kalistenikę? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Na wszystkie te pytania odpowiadamy poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.

Kalistenika

Słowo kalistenika pochodzi z połączenia starożytnych greckich słów: kallos, czyli piękno i sthenos – siła. Kalistenika to rodzaj sportu, który przede wszystkim opiera się na ogromnej wytrzymałości i sile własnych mięśni. Nie używa się do tej aktywności fizycznej żadnego sprzętu czy dodatkowego obciążenia.

Tim Stevenson, założyciel szkoły kalisteniki w Nottingham tak mówi o tym sporcie: „Chodzi o bardzo naturalną formę treningu. Ciężary mamy dopiero od 1928 roku, kiedy je wymyślono. Wcześniej, przez naprawdę bardzo długi czas, ludzie stawali się silniejsi tylko i wyłącznie dzięki masie własnego ciała. W tym samym czasie walczyli na arenach gladiatorów, podbijali nieznane lądy, czyli dotarli na Biegun Południowy – wszystko dzięki temu, że mieli dość siły by poruszać własnym ciałem. Nie nabyli jej dzięki wielkim hantlom.”

Popularność kalistenika straciła pod koniec XX wieku, kiedy modne stały się treningu na siłowniach z dodatkowym sprzętem. Dziś kalistenika znów powoli zaczyna święcić triumfy. Bycie fit powraca ze zdwojoną siłą. Taki rodzaj aktywności fizycznej promują nie tylko trenerzy, ale również gwiazdy kina czy muzyki. Popularny staje się również street workout. Ten z kolei polega na wykorzystywaniu ćwiczeń z wykorzystaniem po prostu infrastruktury miejskiej. Chodzi na przykład o ławki, latarnie czy schody.

Kobieta uprawiająca kalistenikę

Źródło: Pixabay

Na czym polega kalistenika

Mimo że być może słowo to słyszymy pierwszy raz, to bardzo prawdopodobne jest, że doskonale znasz jego znaczenie. Pod tą aktywnością fizyczną kryją się bowiem najprostsze ćwiczenia znane z lekcji wychowania fizycznego. Chodzi o takie, do których nie używa się żadnych sprzętów, a jedynie siłę swoich mięśni. Należą do nich chociażby pompki, przysiady, podciągania na drążku czy brzuszki. Warunek odpowiednio wykonywanej kalisteniki jest przede wszystkim jeden. Należy ciągle zwiększać obciążenie.

Aby zobaczyć rezultaty swoich treningów trzeba je sobie systematycznie utrudniać i z każdym dniem wyżej podnosić poprzeczkę. Chodzi tutaj chociażby o zwiększanie liczby powtórzeń, czy aktywowanie nowych partii mięśni.

Jakie efekty przynosi kalistenika

Ten rodzaj aktywności fizycznej regularnie rozwija niemal wszystkie partie mięśni. Wykonywanie tych ćwiczeń pozwala bowiem angażować większość, jeśli nie wszystkie, mięśnie jednocześnie. Podczas takiego treningu wzmacniamy więc klatkę piersiową, ramiona, pośladki, nogi czy brzuch i plecy. Podczas jednej sesji możemy wykonać więc trening całego ciała, albo skupić się na wybranej partii.

Ten sport pozytywnie wpływa również na tak zwane mięśnie core, czyli takie, które są jakby rusztowaniem dla naszej sylwetki. Warto więc o nie zadbać, bo przecież wraz z ich rozwojem mogą wytrzymywać większe obciążenie. Aktywność fizyczna wpływa też na ogólną kondycję fizyczną i ruchową. Wszystko dlatego, że ćwiczenia te są niemal identyczne jak naturalne ruchy człowieka. Silne partie mięśni sprawiają, że poruszamy się jeszcze sprawniej. Pomagają również utrzymywać wyprostowaną postawę ciała.

Efekty, przy prawidłowym wykonywaniu ćwiczeń, można zauważyć już po miesiącu. Oprócz tych, o których wspomnieliśmy wyżej, zauważmy także te ze strony skóry. Staje się ona bardziej jędrna i zniknie cellulit. Kalistenika pozytywnie wpływa nie tylko na ciało, ale też na ducha. Poprawia samopoczucie i pewność siebie.

Ten rodzaj aktywności fizycznej nie obciążają nadmiernie stawów ani mięśni, ponieważ ćwiczy się z naturalnym obciążeniem własnego ciała. Zdecydowanie maleje ryzyko powstawania kontuzji i urazów.

Ćwiczenia kalisteniki

Źródło: Pixabay

Jak zacząć ćwiczyć

  1. Przede wszystkim rozgrzewka. Ten element dotyczy zresztą każdego rodzaju ćwiczenia. Warto zacząć od podniesienia temperatury ciała i rozgrzania mięśni. Można to zrobić za pomocą kardio. Zalicza się do tego chociażby trucht, rowerek czy orbitrek. Kolejnym ważnym elementem jest rozgrzewka stawów i ścięgien. Idealnie sprawdzi się do tego guma oporowa. Przy rozgrzewce warto skupić się przede wszystkim na barkach, łokciach i nadgarstkach, bo to one będą głównie obciążone podczas treningu właściwego.
  2. Później już tylko wystarczy ćwiczyć, nie szukają żadnych wymówek. Tym bardziej że trening nie wymaga ani żadnych specjalnych sprzętów, ani nawet specjalnego obuwia. Na początek będzie ci potrzebna tylko mata, ale i bez niej sobie poradzisz. Na początek należy trenować nie więcej niż trzy razy w tygodniu. Z czasem można zwiększać czas trwania treningu. Warto na początku ćwiczyć razem z profesjonalistami na Yutubie albo na siłowni pod okiem trenera personalnego. Po to, aby nie zrobić sobie krzywdy.

1 thought on “Czym jest Kalistenika i na czym polega? Jak zacząć ćwiczyć Kalistenikę?”

  1. Ćwiczę od lat i serdecznie wszystkim polecam ten sport! Świetne efekty już po kilku tygodniach, serio 🙂

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.